شنبه تا جمعه: 8:00 صبح تا 9:00 شب

لمینت دندان چیست و چگونه انجام می‌شود؟

Home » لمینت دندان چیست و چگونه انجام می‌شود؟

یکی از روش‌های زیبایی شناسی برای افراد لمینت دندان به‌حساب می‌آید که برای ترمیم و بهبود ظاهرهای دندان‌های جلویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش شما می‌بایست یک لایه نازک از سطح دندان جلویی خود را بردارید و سپس یک پوشش بسیار مقاوم شفاف و نازک را بر روی دندان خود قرار دهید. لمینت دندان همانند دیگر روش‌های زیبایی شناسی دارای مزایا و معایب مختلفی است که بدون شک مزایای آن توانسته بر معایب غلبه کند. فاکتورهای مختلفی نظیر کیفیت و برند لمینت، تعداد واحدهای مورد نیاز و… می‌تواند بر روی هزینه نهایی لمینت دندان شما موثر باشد.

لمینت دندان چیست

لمینت دندان که لایه‌هایی ظریف و با کیفیت هستند در قالب‌های بسیار مناسب و همانند دندان طراحی می‌شوند. لمینت دندان رنگ‌بندی مختلفی دارد تا شما بتوانید متناسب با رنگ پوست و سلیقه خود بهترین آن را انتخاب کنید. جنس لمینت دندان از سرامیک و کامپوزیت بوده که به منظور اصلاح طرح لبخند و از بین بردن مشکلات ظاهری دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع اگر شما بر روی دندان‌های خود شکستگی، تیرگی، لب پر شدگی و… داشته باشید می‌توانید با استفاده از لمینت دندان به بهبود این وضعیت بپردازید. این روکش بسیار مقاوم بر روی سطح خارجی دندان قرار می‌گیرد و می‌تواند با متریال مقاوم خود سالیان سال دوام داشته باشد.

لمینت دندان چیست

انواع لمینت دندان

در حالت کلی لمینت دندان به چهار دسته تقسیم می‌گردد که از نظر ماده سازنده، ضخامت، قیمت و طول عمر با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه به طور مختصر به انواع لمینت دندان اشاره می‌کنیم.

لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی یا پرسلن ونیر از مواد سرامیکی ساخته می‌شود که در حرارت بالا داغ شده تا به شیشه تبدیل شود. لمینت‌های سرامیکی در برابر لکه بسیار مقاوم هستند و بافت و رنگ دندان طبیعی را ارائه می‌دهند. مقاومت بالا و ماندگاری بسیار جزو مهمترین مزایای لمینت سرامیکی به‌شمار می‌آید. در این روش زیبایی شناسی شما باید مقداری از سطح دندان‌های خود را بتراشید. لمینت‌های سرامیکی نیز خود به چندین دسته مختلف تقسیم می‌شوند که شامل لمینت سرامیکی ایی ماکس، لمینت سرامیکی زیرکونیا، کاد کام، لومینیرز، برلیانس و ای پی اس ونیر هستند.

ونیر کامپوزیت

یکی دیگر از انواع لمینت دندان کامپوزیت به‌شمار می‌آید که عدم تراش‌پذیری دندان در زمان نصب کامپوزیت توانسته مورد توجه قرار گیرد. این نوع لمینت نسبت به لمینت سرامیکی دارای طول عمر کمتر بوده اما قیمت پایین‌تری نسبت به آن دارد. فرایند نصب ونیر کامپوزیت نیز سریع‌تر انجام می‌شود و گاهی طی یک جلسه می‌توانید آن را به اتمام برسانید.

لومینیرز

لمینت بدون تراش یا لومینیوز یکی از روش‌های لمینت دندان به‌شمار می‌آید که نسبت به لمینت سرامیکی و کامپوزیتی بسیار ظریف‌تر هستند. این روش، مراحل آماده‌سازی بسیار کوتاه‌تری داشته و از مواد سرامیکی ساخته می‌شود. همین موضوع باعث شده تا دوام و ماندگاری بالای لومینیرز مورد توجه قرار گیرد.

پالاتان

ونیرهای پالاتان یا لینگوال نیز از انواع لمینت دندان به‌شمار می‌آیند که به صورت سفارشی تهیه می‌شوند تا سطح زبانی دندان‌های جلویی شما را ترمیم نمایند. در زمان تهیه لمینت پالاتان از مواد مختلفی نظیر طلا، پرسلن و  مواد کامپوزیتی استفاده می‌شود.

مزایای لمینت دندان

لمینت دندان جزو روش‌های زیبایی شناسی بسیار پرطرفداری است که دلیل این میزان محبوبیت نیز مزایای بسیار آن به‌شمار می‌آید. در ادامه به مزایای لمینت دندان برای افراد اشاره می‌کنیم.

زیبایی: این روکش‌های نازک می‌توانند طرح لبخند بسیار زیبا و منحصربه‌فردی را برای افراد ایجاد کنند.

  •  ظاهر طبیعی:  لمینت دندان دارای ظاهری بسیار طبیعی و بی‌نقص است که شما زمانی که از آن استفاده می‌کنید می‌توانید در کنار زیبایی بسیار شاهد جلوه کاملاً طبیعی و معمولی باشید.
  •  روشی کم تهاجم: لمینت دندان جزو روش‌های کم تهاجم به‌شمار می‌آید که می‌تواند بدون وارد آوردن آسیب زیاد به دندان‌ها، باعث افزایش زیبایی آنها شود.
  •  روشی کاربردی: کاربردی بودن لمینت دندان سبب شده تا این روش درمانی جزو محبوب‌ترین روش‌ها به‌شمار آید؛  در افرادی دارای دندان شکسته، خورده شده،  بدرنگ و… هستند می‌توانند از لمینت دندان بهره ببرند.
  •  روشی با دوام: لمینت دندان جزو روش‌های دائمی به‌شمار می‌آید چرا که طول عمر بسیار زیادی داشته و معمولاً بین ۱۰ تا ۱۵ سال می‌تواند بر روی دندان‌های شما اعلام حضور کند.
  •  نگهداری آسان: مراقبت‌های پس از بهره بردن از لمینت دندان بسیار ساده بوده و شما می‌توانید به سادگی آنها را تمیز کرده و باعث افزایش طول عمر لمینت دندان خود باشید.

مزایای لمینت دندان

معایب لمینت دندان

بدون شک لمینت دندان در کنار مزایای بسیار زیادی که دارد معایبی را نیز شامل می‌شود. در ادامه به معایب لمینت دندان اشاره می‌کنیم.

  • لمینت دندان جزو روش‌های غیرقابل بازگشت به‌حساب می‌آید.
  • هزینه نصب و انجام لمینت بیشتر از کامپوزیت خواهد بود.
  • لمینت‌ها در صورتی که دچار مشکل نظیر خراشیدگی یا ترک خوردگی شوند قابل تعمیر نیستند و می‌بایست لمینت جدید ساخته و به جای آن قرار داده شود.
  • به دلیل آنکه برای نصب لمینت بخشی از مینای دندان شما برداشته می‌شود ممکن است دندان‌ها نسبت به غذاها و نوشیدنی‌های گرم یا سرد حساس شوند.
  • اگر از دندان‌پزشک بی‌تجربه برای نصب روکش لمینت خود استفاده کنید ممکن است پوسته‌های موجود از جای خود جدا شوند یا بیفتند که برای به حداقل رساندن این مشکلات می‌بایست در وهله اول به دندان‌پزشک مجرب مراجعه کنید.
  • گاهی ممکن است بر اثر نصب لمینت بر روی دندان شاهد پوسیدگی آنها شوید که در این شرایط باید تمام دندان‌های خود را با روکش بپوشانید.

طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

بدون شک طول عمر لمینت دندان به مراقبت‌ها و  میزان توجه شما نسبت به لمینت وابسته است. زمانی که شما به صورت کاملاً دقیق و مرتب از دندان‌های خود مراقبت کنید و از مسواک، دهان شویه و خمیر دندان مناسب استفاده کنید طول عمر لمینت دندان شما افزایش پیدا می‌کند. در حالت کلی طول عمر لمینت در شرایطی که شما توجه ویژه‌ای به آنها داشته باشید تا ۱۵ سال می‌توانند با کیفیت بالایی بر روی دندان‌های شما حضور داشته باشند.

طول عمر لمینت دندان چقدر است؟

بهترین نوع لمینت دندان چیست؟

یکی از سوالات بسیار مهم و حائز اهمیت آن است که بهترین نوع لمینت دندان کدام نوع به‌شمار می‌آید. در حالت کلی دو نوع لمینت برای کار زیبایی وجود دارد که شامل کامپوزیت و چینی می‌شود. هر دو نوع لمینت دندان می‌توانند انتخابی عالی باشند که برگزیدن هر یک از آنها به سلیقه شخصی شما مربوط می‌شود؛ البته توجه داشته باشید که برای انتخاب بهترین نوع لمینت دندان باید با دندان‌پزشک خود مشورت کنید تا متناسب با شرایط فک و دهان شما بهترین نوع لمینت را انتخاب نماید. در حالت کلی اگر تمایل دارید تا از بهترین و برجسته‌ترین نوع لمینت دندان استفاده کنید که طول عمر بالایی داشته باشد و شفافیت پوسته‌های آن بسیار مورد توجه قرار گیرد لمینت سرامیکی می‌تواند انتخابی ایده‌آل باشد.

لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟

لمینت دندان چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته و توانسته انتخابی هوشمندانه برای افرادی که دندان‌های دارای مشکل دارند باشد. این پوسته‌های بسیار نازک بر اساس دندان‌های هر فرد و متناسب با شرایط بیمار در محیط آزمایشگاه ساخته می‌شود و سپس روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. به منظور بهبود تغییر رنگ شکل اندازه یا طول دندان‌ها شما می‌توانید لمینت دندان را بر روی سطح جلویی دندان‌های خود متصل کنید. با استفاده از یک ماده چسبنده این لایه‌های نازک به مینای طبیعی دندان‌ها وصل می‌گردند. زمانی که بخواهید لمینت را نصب کنید می‌بایست بخش کوچکی از سطح دندان خود را بتراشید تا این لایه‌های لمینت بر روی دندان شما قرار گیرند و ظاهری مناسب داشته باشند. در حالت کلی مراحل انجام لمینت دندان شامل معاینه دندان‌ها،  ماده سازی دندان‌ها،قالب‌گیری و تعیین رنگ لمینت،  ساخت لمینت در لابراتوار، نصب لمینت روی دندان‌ها می‌شود.

 آیا لمینت می‌تواند دندان‌ها را خراب کند؟

برخی افراد بر این باور هستند که لمینت دندان می‌تواند دندان‌های آنها را خراب کند. در واقع این موضوع زمانی رخ می‌دهد که دندان‌پزشک شما تبحر و مهارت کافی نداشته باشد و همین موضوع باعث وارد شدن آسیب و در نتیجه خراب شدن دندان‌ها شود. زمانی که دندان‌پزشک شما مهارت کافی نداشته باشد پوسته‌ها را با دقت به دندان نمی‌چسباند و فاصله میان پوسته و دندان ایجاد می‌شود. در این شرایط با جمع شدن مواد غذایی و میکروب‌ها محیطی بسیار مناسب برای پوسیدگی دندان ایجاد می‌گردد. در نتیجه در وهله اول باید با دندان‌پزشک خود مشورت نمایید تا با بررسی دندان‌ها بتواند بهترین روش زیبایی‌شناسی موجود را به شما پیشنهاد دهد؛ چرا که  برخی افراد ارای دندان‌های خاص هستند که انجام لمینت می‌تواند باعث خراب شدن دندان‌های آنها شود.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

افراد مختلفی می‌توانند از مزایا و قابلیت‌های لمینت دندان بهره‌مند شوند. نکته حائز اهمیت در خصوص لمینت دندان آن است که برخی افراد بر این باور هستند که با استفاده از لمینت می‌توانند از دردسرهای موجود در ارتودنسی دور شوند. در واقع افرادی که دارای میزان تهاجم بالا در دندان‌های خود هستند نمی‌توانند با استفاده از لمینت این ایرادات فاحش را بپوشانند. اگر دندان‌های شما به اندازه اندکی دچار تهاجم و ناصافی است می‌توانید با استفاده از لمینت آن را اصلاح کنید. در ادامه به لیست افرادی که می‌توانند از لمینت دندان استفاده کنند اشاره می‌کنیم.

  •   افراد دارای رنگ تیره یا زرد در دندان‌های خود
  •   افراد دارای لب پرشدگی یا شکستگی در دندان‌ها
  •  افرادی که دارای لکه‌های تیره بر روی دندان‌های خود هستند
  •   وجود تهاجم خیلی اندک در دندان‌ها
  •   افرادی که دارای فاصله میان دندان‌های خود هستند
  •   افراد دارای دندان‌های کج

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

آیا در لمینت دندان تراشیده می‌شود؟

در حالت کلی دو نوع لمینت دندان وجود دارد که شما می‌توانید هم از نوع بدون تراش و هم از نوع با تراش استفاده کنید. تفاوت ظاهری لمینت دندانی که منجر به تراشیدن دندان می‌شود نسبت به لمینت دندانی که بدون تراش انجام می‌گیرد بسیار سخت است. در حالت کلی لمینت دندان زمانی اجرا می‌شود که لایه‌ای نازک از سطح دندان شما برداشته شود تا پوسته‌های لمینت به خوبی بر روی دندان شما قرار گیرند. در واقع زمانی که شما از لمینت دندان استفاده می‌کنید باید تا پایان عمر خود لمینت‌ها بر روی دندان شما قرار داشته باشند. در نوع لمینت بدون تراش نیز میزان تهاجم موجود بسیار کمتر بوده اما در این روش نیز می‌توانید شاهد تراشیدن اندک دندان‌های خود توسط دندان‌پزشک باشید.

 عوارض لمینت دندان

لمینت دندان برای تمامی افراد وجود ندارد و تنها برای برخی از افراد می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. در واقع عوارض جانبی روکش‌های دندان شامل موارد زیر می‌شود.

  • حساس شدن دندان‌ها
  •  ایجاد التهاب در لثه
  •  امکان وارد آمدن آسیب به پالپ دندان
  • عدم وجود تطابق بین رنگ دندان‌ها
  •  مناسب نبودن جنس روکش‌ها

مراقبت‌های پس از لمینت

در واقع دلیل مراقبت‌های پس از لمینت افزایش دوام و طول عمر آن به‌شمار می‌آید. زمانی که شما مراقبت‌های پس از لمینت را به خوبی رعایت کنید می‌توانید در کنار افزایش طول عمر شاهد کیفیت بالا و ظاهری عالی در دندان‌های خود باشید. مراقبت‌های پس از لمینت بسیار ساده و بدون دردسر هستند که شما با یک روتین مراقبتی خاص می‌توانید شاهد دندان‌هایی سالم، سفید و باکیفیت باشید. استفاده از مسواک و نخ دندان یکی از اصلی‌ترین مراقبت‌های پس از لمینت بهشمار می‌آید که از ایجاد پوسیدگی در دندان‌های شما جلوگیری می‌کند. استفاده از خمیر دندان‌های فلوراید غیرساینده نیز می‌تواند جزو مهم‌ترین عوامل و مراقبت‌های پس از لمینت باشد. افرادی که دارای دندان قروچه هستند باید پس از انجام لمینت از مراقبت‌ها و محافظ دندان بهره ببرند. عدم مصرف غذاهای سفت نظیر آجیل، خوردن نوشیدنی‌های رنگدانه‌دار و… نیز می‌تواند جزو مراقبت‌های پس از لمینت باشد.

 قیمت لمینت دندان

در حالت کلی بررسی قیمت لمینت دندان به فاکتورهای بسیار مختلف و متفاوتی بستگی دارد که از یک بیمار به یک بیمار دیگر متفاوت خواهد بود. نوع روکش رزینی انتخاب شده از سوی شما، رنگ آن،  برند انتخابی، تعداد واحدهای مورد نیاز، تخصص دندانپزشک، موقعیت جغرافیایی مطب و… از عواملی هستند که می‌توانند قیمت لمینت دندان را دستخوش تغییر کنند.

نتیجه‌گیری

لمینت دندان که یک روش زیبای شناسی به منظور بهبود ظاهری دندان‌ها بب‌حساب می‌آید توانسته مورد توجه بسیاری از افراد قرار گیرد. انواع مختلفی از لمینت دندان وجود دارد که شما می‌توانید لمینت سرامیکی، ونیر کامپوزیت و… را انتخاب کنید. انواع لمینت دندان در جنس و متریال، قیمت، طول عمر و دوام و با یکدیگر متفاوت هستند. پیش از انتخاب لمینت می‌بایست با دندان‌پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید بهترین نوع آن را متناسب با شرایط فردی خود تهیه کنید. هزینه لمینت دندان از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و فاکتورهایی نظیر تخصص دندان‌پزشک، موقعیت جغرافیایی، مطب، تعداد واحدهای مورد نیاز و… در هزینه نهایی دخیل هستند.