شنبه تا جمعه: 8:00 صبح تا 9:00 شب

تا چند روز بعد از ایمپلنت نباید غذا خورد؟

Home » تا چند روز بعد از ایمپلنت نباید غذا خورد؟

میزان ماندگاری ایمپلنت دندان با رعایت مراقبت‌های لازم بعد از کاشت رابطه مستقیمی دارد. با رعایت رژیم غذایی توصیه شده از سوی دندانپزشک می‌توانید از آسیب دیدن لثه و ایمپلنت جلوگیری نمایید. پس از بی‌اثر شدن ماده بیهوشی می‌توانید غذاهای نرم مانند سوپ، لبنیات، بستنی و عسل را میل کنید؛ اما بهتر است از مصرف غذاهای خشک، سفت، چسبنده و ذرت بو داده اجتناب ورزید. با انجام مراقبت بعد از ایمپلنت، روند بهبودی سریع‌تر طی می‌شود و می‌توانید هرچه زودتر به رژیم غذایی معمولی خود بازگردید.

اهمیت تغذیه مناسب در مراقبت بعد از ایمپلنت

افرادی که ایمپلنت انجام می‌دهند باید بدانند تغذیه دهان نقش مستقیمی در حفظ سلامتی و طول عمر ایمپلنت‌ها دارد؛ مخصوصاً در روزهای اول پس از ایمپلنت که که فرد درد شدیدی را تجربه می‌کند. برای جلوگیری از صدمه دیدن بافت لثه و ایمپلنت و کاهش دوره بهبودی لازم است تا به رژیم غذایی توجه شود؛ اما برخی از افراد برنامه غذایی مناسبی را در پیش نمی‌گیرند که همین امر سبب تاخیر در بهبود زخم و کاهش ماندگاری ایمپلنت می‌گردد.

اهمیت تغذیه مناسب در مراقبت بعد از ایمپلنت

مدت زمان مراقبت بعد از ایمپلنت و امکان خوردن غذا

پس از کاشت ایمپلنت و حتی درمان ریشه دندان بهتر است که از مصرف غذاهای چسبنده، سفت و داغ خودداری کنید تا محل کاشت به‌صورت کامل بهبود یابد. دنداپزشکان به اکثر بیماران توصیه می‌کنند تا برطرف شدن اثر بیهوشی هیچ مواد غذایی نخورند؛ اما پس از چند ساعت می‌توانند خوراکی‌های نرم مصرف نمایند. پس از 24 الی 48 ساعت که احتمال تورم و خونریزی ناحیه کاشت به حداقل می‌رسد، می‌توانید انواع سوپ نرم و پوره‌های مختلف را مصرف کنید. الزامی وجود ندارد که مدت زیادی بعد از ایمپلنت از غذا خوردن خودداری نمایید؛ زیرا هرچه بیشتر مواد مفید به بدن خود برسانید، به همان نسبت بهبودی شما با سرعت بیشتری طی خواهد شد. دریافت مواد مغذی نقش موثری در کوتاه‌تر کردن دوره بهبود دارد.

بعد از ایمپلنت چه غذاهایی بخوریم؟

از اصلی‌ترین سوالات افرادی که ایمپلنت انجام داده‌اند این است که بعد از کاشت باید چه غذاهایی را مصرف نمایند و چه مواد غذایی به بهبودی سریع‌تر آن‌ها کمک خواهند کرد. رعایت رژیم غذایی‌ که دندانپزشک توصیه می‌کند یکی از اصلی‌ترین نکات مراقبت‌ بعد از ایمپلنت بوده که باعث می‌شود احتمال تورم و عفونت کاهش یابد. بعد از ایمپلنت بهتر است از مصرف غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند یا فشار فراوانی را روی دندان‌ها اعمال می‌کنند، اجتناب ورزید. انواع سوپ و غذاهای نرم ویتامینه سبب می‌گردند تا روند بهبودی سریع‌تر طی شود. برخی از غذاهایی که می‌توانید بعد از ایمپلنت میل کنید عبارتند از:

  • انواع سوپ مانند سوپ مرغ، سوپ سبزیجات، خورشت مرغ، مرغ کباب شده، تخم مرغ، ماهی و ماکارونی
  • میوه‌های دارای پروتئین و ویتامین به‌صورت نرم مانند پوره شیر و موزه، هلو، گلابی و سایر میوه‌های میکس شده
  • پوره سیب‌زمینی و دیگر سبزیجات نرم شده بدون خاصیت اسیدی
  • لبنیات خنک مانند ماست، شیر و بستنی: به‌دلیل داشتن کلسیم باعث می‌شود تا پایه ایمپلنت با استخوان فک زودتر جوش بخورد.
  • انواع موس مانند موس سیب، موس موز و موس پرتقال
  • انواع آبمیوه طبیعی
  • نوشیدن منظم چای برای بهبود زخم‌های ناشی از جراحی و کاشت ایمپلنت
  • مصرف منظم عسل: آنتی بیوتیک موجود در عسل از ایجاد عفونت، التهاب و تورم ناحیه کاشت جلوگیری می‌کند.

بعد از ایمپلنت چه غذاهایی را نباید بخوریم؟

همان‌طور که برخی از مواد غذایی مانند عسل و لبنیات باعث بهبود سریع‌تر زخم می‌شوند، برخی دیگر نیز بر ماندگاری و حفاظت آن‌ها تاثیر منفی دارند. اغلب بیماران پس از مدتی از مصرف غذاهای نرم، ابراز ناراحتی می‌کنند؛ اما به یاد داشته باشید که برای بهبود سلامت عمومی، رعایت مراقبت‌ بعد از ایمپلنت نقش مهمی ایفا می‌کند. برای جلوگیری از آسیب دیدن ایملپنت دندان‌های خود بهتر است که از مصرف مواد غذایی زیر خودداری نمایید.

  • مواد غذایی و میوه‌هایی که اسیدی هستند مانند پرتقال، نارنگی، کیوی و…
  • ذرت بوداده: پوسته‌های ذرت بین دندان‌ها و ناحیه کاشت ایمپلنت گیر می‌کنند و منجر با آسیب و عفونت می‌شوند.
  • مواد غذایی دارای ادویه زیاد: ادویه باعث تحریک ناحیه کاشت ایمپلنت شده و منجر به بروز التهاب و عفونت می‌شود.
  • مواد غذایی ترد و چسبنده: این غذاها به ناحیه کاشت می‌چسبند ک باعث مختل شدن روند لخته خون می‌شوند. بدین ترتیب احتمال التهاب و خونریزی افزایش پیدا می‌کند.
  • خوراکی‌های سفت مانند نان سفت و استیک
  • نوشیدنی‌های گازدار و الکلی مانند دلستر، نوشابه و دوغ‌‌های گازدار
  • انواع آجیل و مغزها با پوست سخت مانند بادام، پسته، الوک و فندق

چه مدت بعد از ایمپلنت می‌ توان از غذاهای معمولی استفاده کرد؟

مطمئناً هیچ‌کس علاقه‌من نیست تا مدت زیادی را از سوپ، ماکارونی، لبنیات و غذاهای نرمی که نیاز به جویدن ندارند، استفاده کند. اکثر بیماران می‌خواهند هرچه سریع‌تر غذاهای معمولی خود را مجدداً مصرف کنند. معمولاً بیماران یک هفته بعد از ایمپلنت می‌توانند به رژیم غذایی همیشگی خود بازگردند‌؛ اما همچنان برای افزایش ماندگاری و بهبودی سریع‌تر توصیه می‌شود که از غذاهایی که جویدن آن‌ها سخت است مانند استیک خودداری نمایید. خوراکی‌هایی مانند مرغ، حبوبات، لوبیا و گوشت چرخ‌کرده که غنی از پروتئین هستند، گزینه مناسبی برای بهبودی و رعایت مراقبت بعد از ایمپلنت به‌حساب می‌آیند. اگر در غذایتان غلاتی مانند بلغور جو دوسر، بلغور و برنج وجود دارند، باید از پخته شدن کامل آن‌ها اطمینان حاصل نمایید.

چه مدت بعد از ایمپلنت می‌ توان از غذاهای معمولی استفاده کرد؟

سخن پایانی

پس از کاشت ایمپلنت نیز مانند هر جراحی دیگری،‌ بیماران باید تا دستیابی به بهبودی، مراقبت‌ها و رژیم غذایی خاصی را دنبال کنند. پس از ایمپلنت لازم است تا حداقل ۱ هفته از خوردن غذاهای سفت، چسبنده، ترد، نوشیدنی‌های گازدار و میوه‌های اسیدی خودداری نمایید؛ اما مواد غذایی نرم که به جویدن نیاز نداشته و آسیبی به ناحیه ایمپلنت وارد نمی‌کنند، مفید خواهند بود. ممکن است پایبند بودن به این رژیم غذایی برای برخی از افراد خوشایند نباشد؛ اما بهتر است بدانید این دوره موقتی بوده و پس از جوش خوردن ایمپلنت می‌توانید به رژیم پیشین خود بازگردید. کلینیک دندان پزشکی دکتر حسینیان آماده ارائه مشاوره و خدمات مورد نیاز بیماران در این زمینه می‌باشد.