علت درد تمامی دندان ها و لثه چیست؟

Home » علت درد تمامی دندان ها و لثه چیست؟

درد دندان از ناراحت‌کننده‌ترین مشکلاتی است که در طول زندگی می‌تواند گریبان‌گیر هر انسانی شود. درد در تمامی دندان‌ها و لثه بنابر دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که از شایع‌ترین علت‌های آن می‌توان به پوسیدگی دندان، شکستگی دندان، آبسه دندان، بیماری‌های لثه، مشکلات مفصلی و فکی یا گیجگاهی، رویش دندان عقل نهفته، ساییده‌شدن دندان‌ها به هم، التهاب لثه و… اشاره کرد. دندانپزشکان برای درمان مشکلات دندان و رفع درد لثه از شیوه‌های درمانی مختلف چون عصب‌کشی دندان، ریشه درمانی دندان، کشیدن دندان، جرم‌گیری، پر کردن دندان و… استفاده می‌کنند. بدون تردید رعایت بهداشت دهان و دندان، تغذیه سالم و استفاده از دهانشویه می‌تواند به پیشگیری از ایجاد درد در دندان‌ها کمک فراوانی کند.

دلایل درد تمامی دندان ها چیست؟

دلایل بسیاری برای درد دندان‌ و لثه وجود دارد که هرکدام می‌توانند در صورت درمان‌نشدن، آسیب زیادی به دندان‌های شما برسانند و باعث درد ریشه دندان شوند. در صورت نادیده گرفتن درد دندان تنها زمینه‌ای برای پیشرفت بیماری دندان‌های خود فراهم می‌کنید؛ ازاین‌رو بهتر است در صورت داشتن درد در هرکدام از دندان‌های خود به درمان آن بپردازید. در ادامه مطالب می‌توانید با چندین علت شایع برای درد لثه و دندان آشنا شوید.

دلایل درد تمامی دندان ها چیست

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان از شایع‌ترین دلایل ایجاد درد دندان و به‌خصوص درد ریشه دندان‌ها است. باکتری‌های دهان عامل ایجاد پوسیدگی دندان‌ها هستند که با باقی‌مانده قند و کربوهیدرات‌های لای دندان‌ها می‌توانند اسیدی را تولید کنند و باعث تجزیه دندان شوند. تجزیه دندان به‌مرور زمان باعث ایجاد حفره روی دندان شده و در نهایت باعث پوسیدگی دندان می‌شود. زمانی که این حفره به عاج دندان و در نهایت به عصب دندان برسد، شما درد شدیدی را احساس خواهید کرد.

شکستگی دندان

شکستگی دندان بر اثر عوامل مختلفی رخ می‌دهند که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به ضربه دیدن دندان بر اثر خوردن مواد سفت یا جویدن مواد سفت، ساییده‌شدن دندان‌ها و دندان قروچه اشاره کرد. البته باتوجه به عمق شکستگی دندان می‌توان از روش‌های مختلفی برای حل این مشکل و رفع درد دندان استفاده کرد. در برخی مواقع ممکن است تنها مینای دندان دچار ترک‌خوردگی شود که درگیری آن با عصب دندان می‌تواند باعث ایجاد درد ناگواری شود‌‌.

بیماری های لثه

از دیگر دلایل شایع درد دندان می‌توان به بیماری لثه یا عفونت لثه اشاره کرد. التهاب و عفونت می‌توانند درد خفیف تا شدیدی را به همراه داشته باشند. در این نوع بیماری، استخوان حمایت‌کننده دندان یا بافت نرم آن آسیب دیده و در نهایت باعث لق‌شدن دندان‌های جلویی یا عقبی می‌شوند. لق‌شدن دندان باعث ایجاد درد یا حتی خون‌ریزی خفیف می‌شود. البته ممکن است در زمان خوردن برخی غذاها دندان شما دچار حساسیت شده و این حساسیت با درد همراه باشد. در این مواقع ممکن است شما درد را در تمامی نواحی دهان و دندان‌های خود احساس کنید؛ اما با مراجعه به دندانپزشک می‌توانید با دارو یا روش درمانی مختص این بیماری، التهاب، عفونت و درد لثه را حل نمایید.

آبسه دندان

به عفونت شدید دندان یا لثه، آبسه دندان گفته می‌شود. این عفونت برای تمامی دندان‌ها اتفاق می‌افتد، اما عمدتا می‌تواند در بیشتر مواقع به ریشه دندان‌های جلویی فشار وارد کند. این فشار می‌تواند باعث ایجاد درد دندان و ناراحتی و درد لثه شود. در این زمان اگر در زمان درستی به دندانپزشک مراجعه نکنید، ممکن است پس از مدت کوتاهی برای رفع درد آن مجبور به جداکردن دندان آسیب‌دیده باشید. آبسه دندان اگر پیشرفت کند و باعث ایجاد کیسه عفونت در دندان شود می‌بایست عصب‌کشی انجام شود.

ساییده شدن دندان ها، بروکسیسم

بروکسیسم یا دندان قروچه از شایع‌ترین اختلالات بوده و به یک فعالیت غیرارادی عضلانی و عصبی گفته می‌شود. برخی مواقع ممکن است به‌صورت طبیعی دندان‌های شما در طول شب یا روز به هم ساییده شوند. در واقع این امر باعث فرسایش مینای دندان‌ها به مرور زمان می‌شود و در نهایت می‌تواند درد ناگواری را ایجاد کند. این درد ممکن است حتی باعث ایجاد سردرد نیز شود.

مشکلات مفصل فکی، گیجگاهی TMJ

اختلال در عملکرد مفاصل فکی و گیجگاهی از دیگر دلایل رایج درد دندان است. این مفصل‌ها وظیفه باز و بسته‌شدن دندان‌ها را بر عهده دارند. اگر مفاصل گیجگاهی و فکی دچار مشکل شوند، شما در قسمت‌های مختلف دندان‌های جلویی، دندان‌های دیگر و حتی در گوش یا صورت خود دردی را احساس خواهید کرد.

رویش دندان عقل نهفته

رویش دندان عقل نهفته بسیار رایج است و درصد بالایی از خانم‌ها و آقایان در سنین نوجوانی با این مشکل مواجه می‌شوند‌. زمانی که دندان عقل قادر به رویش نباشد و به‌صورت نهفته رشد کند، این امر باعث ایجاد فشار به دندان‌های جلویی و عقبی می‌شود ازاین‌رو ممکن است درد لثه را تجربه کنید. حتی به مرور زمان می‌تواند تاثیر منفی بر شکل ظاهری دندان‌های جلویی بگذارد و باعث ایجاد درد در ریشه دندان شود. برای درمان ریشه دندان می توانید به کلینیک دکتر حسینیان مراجعه کنید. همچنین در اطراف دندان‌ عقل خود درد شدیدی را احساس خواهید کرد و قادر به خوردن برخی موادغذایی یا جویدن آن نخواهید بود.

دلایل ایجاد مشکل درد لثه

عوامل و دلایل مختلفی در ایجاد درد لثه دخیل هستند که از شایع‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• التهاب لثه: به دلیل تجمع پلاک و باکتری در اطراف لثه، التهاب لثه اتفاق می‌افتد که دلیل ایجاد آن رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است.
  • جراحی لثه: اگر اخیرا جراحی لثه انجام داده باشید، ممکن است این درد به دلیل جراحی لثه باشد. تورم لثه پس از جراحی از دلایل ایجاد درد است که برای رفع آن می‌توان از داروهای تسکین‌دهنده استفاده کرد.
  • بیماری لثه: از شایع‌ترین بیماری‌های لثه می‌توان به پریودنتیت و عفونت لثه اشاره کرد. عفونت لثه می‌تواند باعث ایجاد درد و تورم در لثه و حتی درد در ریشه دندان شود.

علائم همراه با درد دندان ها

در بیشتر مواقع ممکن است در کنار درد خفیف تا شدید دندان، دردهای دیگر یا علائم دیگری را احساس کنید. این علائم همراه با درد دندان‌ به شرح زیر هستند:

• لق‌شدن دندان
  • تغییر رنگ دندان‌ها
  • قرمزی، تورم یا خون‌ریزی خفیف تا شدید دندان‌های جلویی
  • حساسیت دندان‌های جلویی به گرما، ترشی و سرما
  • مشکل جویدن

روش پیشگیری از مشکلات درد لثه و دندان ها

از روش‌های پیشگیری از مشکلات لثه و دندان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بهداشت دهانی‌ منظم: شما باید هرروز دوبار از مسواک استفاده کنید. استفاده از نخ دندان نیز برای رعایت بهداشت دهان و دندان نیاز است. این کار به پاک‌سازی محل تجمع باکتری‌ها و پلاک دندان و لثه کمک می‌کند.
  • استفاده از مسواک مناسب: در زمان خرید مسواک باید مسواک نرم و مناسبی را تهیه کنید. همچنین در زمان استفاده از آن باید استفاده صحیح از مسواک را یاد بگیرید. برای شست‌وشوی دهان و دندان‌ها باید مسواک را با حرکات نرم و ملایم روی سطح دندان و لثه استفاده نمایید.
  • استفاده از دهانشویه: دهانشویه خاصیت آنتی‌باکتریال دارد. با استفاده از آن می‌توانید رشد باکتری‌ها را کنترل کنید و از التهاب لثه جلوگیری نمایید.
  • مراقبت از دندان‌های ترمیم‌شده: اگر دندان ترمیم‌شده داشته باشید می‌بایست به مراقبت از آن توجه ویژه‌ای نمایید. برای مراقبت از دندان‌های خوب توصیه‌های دندانپزشک خود را جدی بگیرید و بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید.
  • رعایت تغذیه سالم: تغذیه سالم و مصرف میوه یا سبزیجاتی حاوی ویتامین‌های C و D می‌تواند به سلامت لثه و دندان‌های شما کمک فراوانی نماید.

روش پیشگیری از مشکلات درد لثه و دندان ها

روش های درمان پزشکی برای درد دندان ها و لثه

روش‌های مختلفی برای درمان درد دندان‌ و لثه وجود دارد. پس از معاینه، دندان‌پزشک از روش مناسبی برای رفع مشکل دندان و درد آن استفاده خواهد کرد. از روش‌های درمانی برای درد لثه و دندان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پاکسازی دندان‌ها: جرم‌گیری و پاکسازی دندان می‌تواند به کاهش درد در اطراف لثه کمک کند. اگر علت درد لثه و دندان، تجمع باکتری و پلاک یا آلودگی باشد، این روش بهترین کار برای درمان آن است.
  • استفاده از داروهای ضدالتهاب: اگر مشکل دندان و لثه حاد نباشد، برای تسکین آن می‌توانید از داروهای تسکین‌دهنده که دندان‌پزشک تجویز می‌کند، استفاده کنید.
  • جراحی لثه: اگر بیماری لثه به مرحله پیشرفت برسد باید جراحی لثه انجام شود. با جراحی لثه می‌توان التهاب و عفونت آن را درمان کرد و میزان درد لثه را کاهش داد. همچنین شما می‌توانید اقدامات لازم را برای پیشگیری از عفونت لثه انجام دهید.
  • پر کردن دندان‌ها: پر کردن دندان برای رفع پوسیدگی دندان انجام می‌شود. برای این شیوه درمانی از تجهیزات مختلف پزشکی چون مواد پرکننده و… استفاده می‌شود.
  • کشیدن دندان: کشیدن دندان از رایج‌ترین شیوه‌های درمانی برای دندان‌های معیوب است. شدت یافتن پوسیدگی دندان با عفونت دندان باعث می‌شود تا دندانپزشک برای درمان آن این روش درمانی را انتخاب کند.
  • عصب‌کشی دندان‌ها: از عصب‌کشی دندان برای درمان ریشه دندان‌ها، درمان عفونت و خون‌ریزی لثه استفاده می‌شود. در این روش داخل دندان‌ها را تمیز کرده و با روش‌های مختلف تا انتهای ریشه پر می‌کنند. در صورت نیاز به کانال‌کشی می‌بایست چندین جلسه به دندانپزشک مراجعه کنید.

روش تشخیص علت درد دندان ها و درمان آن

برای تشخیص علت درد در دندان‌های جلویی، عقبی و دیگر دندان‌ها می‌بایست به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندانپزشکان با معاینه دندان‌های شما دلیل درد آن را بازگو نمایند و روش درمانی خوبی برای درمان و حل مشکل را برایتان پیشنهاد نمایند. در این معاینه دندانپزشک به بررسی وضعیت دندان‌های جلویی، دیگر دندان‌ها،  مفاصل فکی و گیجگاهی و همچنین لثه‌های شما خواهند پرداخت. همچنین با عکس رادیوگرافی می‌توان به وجود پوسیدگی دندان، مشکلات ریشه، عفونت یا آبسه دندان ‌پی برد و علت درد در ریشه دندان را دانست.

سخن پایانی

درد دندان دلایل مختلفی دارد و برای درمان آن ‌می‌بایست به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشکان با معاینه و بررسی وضعیت دندان‌ها و با کمک عکس رادیوگرافی می‌توانند علت درد دندان و سایر مشکلات دندان را تشخیص دهند و از شیوه درمانی مناسبی برای درمان آن استفاده کنند. عصب‌کشی دندان و کشیدن دندان یا پر کردن دندان از شیوه‌های رایج برای رفع درد تمامی دندان‌ها است. در برخی مواقع ممکن است در کنار درد دندان علائم دیگری چون تغییر رنگ دندان، مشکل در جویدن، خون‌ریزی لثه، قرمزی و تورم لثه و… را مشاهده کنید. اگر مایل بودید، می‌توانید تجربه خود را از درد در دندان یا درد لثه با ما به اشتراک بگذارید و دلیل درد دندان و لثه خود را بیان کنید. کلینیک دندانپزشکی دکتر حسینیان آماده ارائه مشاوره و خدمات دندانپزشکی به شما عزیزان می‌باشد.