شنبه تا جمعه: 8:00 صبح تا 9:00 شب

آیا کاشت ایمپلنت باعث بوی بد دهان می‌ شود؟

Home » آیا کاشت ایمپلنت باعث بوی بد دهان می‌ شود؟

کاشت ایمپلنت پروسه‌ای طولانی؛ اما اثربخش برای جبران دندان‌های از دست رفته است. دلیل پرطرفدار بودن ایمپلنت در میان افراد، دائمی بودن آن و ایجاد ظاهری طبیعی برای دندان‌ها است؛ اما در برخی از مواقع بروز مواردی مانند بوی بد دهان سبب می‌گردد تا افراد برای انجام این کار مردد شده یا از آن صرف نظر نمایند. توجه داشته باشید که بروز یا عدم بروز این موارد به انجام مراقبت بعد از ایمپلنت بستگی داشته و برخلاف تصور افراد به مواد موجود در ایمپلنت دندان ارتباطی ندارد. مراجعه به دندانپزشک پس از جراحی برای دریافت توصیه‌های لازم جهت کاهش این عارضه، بسیار سودمند واقع خواهد شد.

بوی بد دهان پس از ایمپلنت؛ مهمترین دلیل عدم مراقبت بعد از ایمپلنت

ممکن است این اتفاق برای شما نیز رخ داده باشد که پس از کاشت ایمپلنت طعمی تلخ یا بوی بدی را در دهان خود احساس کنید. مراقبت بعد از ایمپلنت اگر به‌صورت صحیح و دقیق انجام گیرد، سبب جلوگیری از این عارضه خواهد شد. همچنین این عارضه به دلایل زیر به وقوع می‌پیوندد:

بوی بد دهان پس از ایمپلنت

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در بازه زمانی مراقبت بعد از ایمپلنت

دندان ایمپلنت شده مانند دیگر دندان‌ها در معرض ایجاد پلاک‌های میکروبی یا رشد باکتری‌هایی مانند استرپتوکوک موتانس قرار دارد. این میکروب از مواد غذایی موجود در لای دندان‌ها به‌عنوان منبع غذایی استفاده می‌کند. این باکتری در محیط‌های بدون اکسیژن رشد بسیار خوبی دارد. وجود قند در حفره دهانی باعث کلونیزاسیون این باکتری شده و پوسیدگی دندان را به‌دنبال دارد. استفاده از نخ دندان، مسواک، دهانشویه و قرقره کردن آب و نمک به حذف این میکروب کمک زیادی می‌کند. این موضوع سبب کاهش احتمال عفونت دهان در این افراد می‌گردد.

عفونت ایمپلنت دندان

ممکن است برخی از افراد بعد از درمان‌هایی مانند عصب‌کشی یا ایمپلنت با تورم لثه، دردناک بودن آن و مزه بد در دهان مواجه شوند. این علائم نشان‌دهنده عفونت هستند و برای درمان آن‌ها دندانپزشک انواع آنتی بیوتیک را تجویز می‌کند. این عفونت در لثه آشکار می‌گردد که دلیل آن لق بودن ایمپلنت است. بهتر است پس از کاشت ایمپلنت جلسات بعدی ملاقات با دندانپزشک را جدی بگیرید تا از بروز مشکلاتی مانند عفونت جلوگیری شود. همچنین این عارضه به همراه ایمپلنت ممکن است سبب گسترش عفونت به استخوان فک و از بین رفتن بافت آن گردد.

نصب نادرست ایمپلنت

اگر نصب ایمپلنت به‌خوبی انجام نگیرد، احتمال شکستگی یا ترک در آن افزایش خواهد یافت. به همین دلیل مانند یک دندان شکسته می‌تواند مکان مناسبی برای گیر کردن ذرات غذایی باشد. این ذرات بستر مناسبی را برای رشد باکتری‌های ایجاد پوسیدگی در دندان می‌یابند. به همین دلیل توصیه می‌شود که بعد از کاشت ایمپلنت، برای بررسی دندان، مراجعه به دندانپزشک را فراموش نکنید.

استعمال دخانیات

مصرف هرگونه دخانیات مکیدنی یا جویدنی، احتمال بروز عفونت را افزایش می‌دهد. علاوه‌بر این بوی سیگار یا قلیان باعث ایجاد طعمی تلخ در دهان می‌شود. لازم به ذکر است که مصرف مشروبات الکلی نیز به‌دلیل مواد شیمیایی موجود در آن‌ها، آثار مخربی را روی ایمپلنت باقی خواهند گذاشت.

استفاده از داروها

برخی از افراد به ناچار می بایست برای درمان مشکلات گوارشی، متابولیکی یا اعصاب و روان، برخی از داروها را مصرف کنند که عوارضی مانند بوی بد دهان را در پی دارند. این موضوع را نباید مربوط به ایمپلنت دانست؛ زیرا ایمپلنت‌ها مانند دندان‌های طبیعی هستند و در صورت نبود پلاک هیچ بوی بدی ایجاد نخواهد شد.

بهداشت زبان

رعایت بهداشت زبان، به اندازه بهداشت دندان شناخته شده نیست. در صورتی که به‌دلیل وجود جوانه‌های چشایی فراوان و مواد غذایی روی زبان، بسیاری از میکروب‌ها در این مکان زندگی می‌کنند. بهتر است برای رعایت بهداشت اصولی‌تر، از مسواکی جداگانه یا قسمت پشتی مسواک‌های خاص استفاده نمایید.

راه‌ های مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت از ایمپلنت دندان به صبر، زمان و نظم بالایی نیاز دارد. این موضوع به‌خصوص پس از کاشت ایمپلنت اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد؛ زیرا در این زمان هنوز برخی از جراحات در محل جراحی وجود دارند. پس از کاشت ایمپلنت بهتر است از مسواک‌‌های نرم یا مخصوص کودکان استفاده کنید. خمیردندان‌های دارای فلوراید نیز می‌توانند در حذف میکروب‌‌های آلود‌ کننده مفید باشند‌. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دو بار در روز، نقش مهمی را در تمیز نگهداشتن ایمپلنت‌‌ها ایفا می‌کنند. همچنین، تا چند روز بعد از ایمپلنت نباید غذاهای سفت و چسبنده مصرف کنید و بهتر است که در این مدت از غذاهای نرم و آبکی استفاده کنید تا ناحیه جراحی به خوبی بهبود یابد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله تا چند روز بعد از ایمپلنت نباید غذا خورد؟ مراجعه نمایید.

راه‌ های مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

روش‌ های رایج برای جلوگیری از بوی بدن دندان بعد از ایمپلنت

برخلاف باور عمومی که تصور می‌کنند مراقبت از ایمپلنت نیاز به راهکارهای تخصصی دارد، این کار تنها با ابزارهای ساده بهداشتی قابل انجام است. اقدامات رایج برای جلوگیری از بوی بد دهان بعد از کاشت ایمپلنت عبارتند از:

  • خودداری از مصرف غذاهای سفت مانند هویج، یخ، آبنبات و..‌.
  • مراجعه به دندانپزشک هر ۶ ماه یک‌بار
  • عدم مصرف دخانیات و مشروبات الکلی
  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • بررسی ایمپلنت از نظر ایستایی و عدم لق بودن
  • استفاده از دهانشویه و قرقره آب و نمک

سخن پایانی

بوی بد دهان بعد از ایمپلنت و عصب‌کشی به‌دلیل عدم رعایت بهداشت، عفونت‌ یا عدم کاشت صحیح ایمپلنت رخ خواهد داد. این موضوع ممکن است کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و باعث آسیب به لثه و دندان‌های دیگر شود؛ در نتیجه مراقبت بعد از ایمپلنت باید جدی گرفته شود. در واقع بوی بد دهان پس از ایمپلنت یک هشدار محسوب می‌شود. هشداری کارساز برای آگاهی‌بخشی به ما که بتوانیم علت این موضوع را بیابیم. در صورتی که این عارضه ایجاد شد، بهترین راهکار، مراجعه به یک کلینیک دندان پزشکی برای دریافت راهنمایی است. معمولاً درمان‌ها به‌صورت استفاده از آنتی بیوتیک و رعایت توصیه‌های بهداشتی ارائه می‌گردند.