شنبه تا جمعه: 8:00 صبح تا 9:00 شب

روش ‌های اصلاح دیاستم یافاصله بین دندان ‌ها

Home » روش ‌های اصلاح دیاستم یافاصله بین دندان ‌ها

فاصله بین دندانی علاوه‌بر تاثیری که بر زیبایی چهره دارد، ممکن است باعث گیر کردن غذاها و میکروب‌ها نیز شوند‌. این مسئله اهمیت اصلاح فاصله بین دندان‌ها را دوچندان می‌کند. در دندانپزشکی امروز، روش‌های متنوعی مانند کامپوزیت، لمینت، ایمپلنت و جراحی برای از بین بردن این فاصله مورد استفاده قرار می‌گیرند. تشخیص روش مناسب برعهده پزشک بوده و بسته به سن، تعداد دندان‌ها و میزان فاصله بین دندان‌ها انتخاب می‌شود. در میان این روش‌ها کامپوزیت دندان و لمینت به عنوان روش‌های پرطرفدار در میان افراد شناخته شده‌اند.

محبوب ‌ترین روش‌ های اصلاح فاصله بین دندان‌ ها

برخی از افراد برای اصلاح فاصله بین دندان‌ها، از روش‌های خانگی مانند براکت نواری استفاده می‌کنند. این روش‌ها معمولاً تاثیر بالایی نداشته یا به صورت موقتی باعث بهبود این عارضه می‌شوند. به همین دلیل روش‌های مورد استفاده در کلینیک‌های دندانپزشکی در میان مردم پرطرفدارتر هستند‌. البته قبل از هرچیز باید اطمینان یابید که وجود فاصله در میان دندان‌ها سبب ایجاد ظاهری ناخوشایند یا مشکلاتی چوم گیرکردن غذا در میان دندان‌ها می‌گردد.

محبوب ‌ترین روش‌ های اصلاح فاصله بین دندان‌ ها

کامپوزیت؛ روشی ارزان برای اصلاح فاصله بین دندان ها

رزین‌های کامپوزیتی بافت‌های محکمی هستند که می‌توانند روی دندان قرار گیرند و فاصله بین دندان‌ها یا حتی شکستگی آن را اصلاح کنند. کامپوزیت و لمینت هر دو برای از بین بردن فاصله بین دندان‌ها استفاده می‌شوند؛ اما کامپوزیت روشی ارزان‌تر و پرطرفدارتر است. در این روش هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نخواهد شد. پس از قرار دادن کامپوزیت، برای استحکام بیشتر آن از تابش پرتو فرابنفش استفاده می‌کنند.

ایمپلنت؛ روشی ماندگار برای برطرف کردن فاصله میان دندان ها

فاصله بین دندان‌ها اگر به دلیل از دست دادن دندان‌ها باشد، معمولاً با کاشت دندان یا ایمپلنت اصلاح می‌گردد. پروسه کاشت ایمپلنت به دلیل قرار دادن پیچ‌ها و بریج‌های دندان بسیار زمان‌بر است. ایمپلنت دندان می‌تواند برای تمامی دندان‌ها قابل استفاده باشد.

لمینت؛ روشی جذاب برای از بین بردن فاصله میان دندان ها

روش لمینت نسبت به کامپوزیت از ماندگاری بیشتری برخوردار است و معمولاً پس از عکس رادیولوژی از دندان‌ها و تشخیص مناسب بودن یا نبودن لمینت، انجام خواهد شد. در روش لمینت برای صاف شدن سطح دندان، آن‌ها را صیقل می‌دهند. پس از این مرحله دندان‌ها به  کمک محلول‌های پاک‌کننده قوی، تمیز می‌شوند. سپس از دندان‌ها قالب‌گیری شده و روکش‌های موقت روی آن‌ها قرار می‌گیرند. لمینت‌های اصلی بعد از مدتی نصب می‌گردند و فاصله بین دندان‌ها را پُر می‌کنند.

ارتودنسی؛ روشی پرهزینه جهت اصلاح فاصله بین دندان ها

نصب بریس‌های ارتودنسی مخصوصاً اگر در سنین پایین انجام گیرد، قادر است به طور مطلوبی باعث اصلاح فاصله بین دندان‌ و بدفرمی‌ آن شود. در این روش سیم‌های بریس به هدایت دندان‌ها به سمت خاص و از بین بردن فاصله کمک می‌کنند‌. این روش حتی فاصله بین چند دندان را نیز پر می‌کند. از معایب این روش می‌توان به هزینه زیاد، زمان‌بر بودن و مراقبت‌های سخت در هنگام درمان اشاره کرد.

فرنکتومی؛ روشی تهاجمی

این روش یکی از جراحی‌های تهاجمی دندانپزشکی است‌. در جراحی فرنکتومی بافت اضافی یا همان فرنوم لب برداشته می‌شود. این روش برای کودکان و نوجوانان که حرکت دندان‌های آن‌ها بیشتر بوده، تاثیر بیشتری خواهد داشت.

دلایل اصلی ایجاد فاصله بین دندان‌ ها

تشخیص فاصله زیاد بین دندان‌ها برعهده دندانپزشک است. هرچند که هیچ محدودیت سنی برای این موضوع وجود ندارد؛ اما بی‌شک دلایل زیر در رخ دادن آن بسیار تاثیرگذار هستند.

دلایل اصلی ایجاد فاصله بین دندان‌ ها

عادت‌ های دوران کودکی

برخی از عادت‌های دوران کودکی مانند مکیدن انگشت یا بازی کردن یا کشیدن یقه لباس با دندان‌ها باعث هل دادن دندان‌های جلویی شده و این موضوع در درازمدت سبب ایجاد دیاستم یا فاصله بیش از ۵/۰ میلی‌متر بین دندان‌ها می‌گردد.

حادثه و از دست دادن دندان ‌ها

سقوط از ارتفاع، تصادف، آسیب در حین ورزش و… از دلایل اصلی شکستن دندان یا از دست دادن آن است‌. از آنجایی که رویش دندان جدید پس از افتادن دندان‌های شیری اتفاق نمی‌افتد، این موضوع باید با استفاده از مداخلات دندانپزشکی برطرف شود و پس از مشورت با دندانپزشک، اقدام به اصلاح فاصله بین دندان‌ها کنید.

بیماری ‌های لثه

گاهی تورم و آبسه لثه‌ها باعث ایجاد فشار روی دندان‌ها می‌شود. در این شرایط لثه استحکام و سفتی خود را از دست می‌دهد و سبب حرکت کردن دندان به سمت جهت‌های مختلف می‌گردد.

متناسب نبودن اندازه استخوان فک با دندان

رشد نامتناسب استخوان فک با دندان‌ها در سن بلوغ، باعث ایجاد فاصله میان دندان‌ها می‌شود. این موضوع در بسیاری از افراد قابل مشاهده بوده و بهتر است که به وسیله براکت‌های ارتودنسی برطرف گردد.

اندازه نامناسب دندان‌ ها

فرم و جنس دندان‌ها به  میزان زیادی به اطلاعات ژنتیکی بستگی دارد. به ‌همین دلیل برخی از افرادی که دارای دندان‌های با انداره نامناسب یا کوچک‌تر از حد طبیعی هستند، فاصله میان دندان‌ها را تجربه می‌کنند.

فرنوم لب

فرنوم لب یک زائده لثه در میان دو دندان پیش بالایی است. این زائده که معمولاً در دوران کودکی به وجود می‌آید، در صورت عدم درمان باعث ایجاد فاصله بین دندان‌ها می‌شود. در برخی از مواقع فرنوم لب پهن‌تر بوده و در این حالت انجام عمل جراحی برای حذف آن ضرورت پیدا می‌کند.

هزینه پر کردن فاصله میان دندان ها

به طور کلی قیمت اصلاح فاصله بین دندان‌ها‌ به روش مورد استفاده بستگی دارد. معمولاً روش‌هایی مانند ارتودنسی و کاشت ایمپلنت زمان‌بر و پرهزینه هستند. استفاده از روش‌هایی مانند کامپوزیت و لمینت می‌تواند راهکار مقرون‌به‌صرفه‌تری برای اصلاح میاستم باشد. در کلینیک دندانپزشکی دکتر حسینیان این روش‌ها به صورت تخصصی و با بهترین مواد انجام می‌گیرند. البته موارد زیر نیز در تعیین قیمت فاصله بین دندان‌ها اثرگذار هستند.

  • تعداد دندان‌های دارای فاصله
  • اندازه دندان‌ها
  • تجربه دندانپزشک
  • نوع متریال مورد استفاده

دیاستم یا فاصله بین دندانی

سخن پایانی

پر کردن فاصله میان دندان‌ها نقش موثری در زیبایی چهره و اصلاح طرح لبخند دارد. در گذشته تنها روش‌های ایمپلنت و ارتودنسی برای اصلاح این عارضه مورد استفاده قرار می‌گرفتند که به دلیل نیاز به مراقبت بالا و البته هزینه زیاد بسیاری از افراد قادر به انجام آن‌ها نبوده‌اند؛ اما امروزه روش‌های ساده‌تری که تنها با یک یا دو جلسه انجام می‌گیرند، می‌توانند به سرعت فاصله میان دندان‌ها را از بین ببرند. کامپوزیت و لمینت دندان روش‌های کم هزینه‌ای هستند که به سرعت می‌توانند به اصلاح فاصله بین دندان بپردازند.